Bismillah..
When I read Dan Brown's The Da Vinci Code, I took a very unusual period of time to finish the book (I know, it's 454 pages) because it's not an easy thing to figure what was going on, as you are actually reading and solving a crime scene puzzle at the same time.
Hermm, at least, its nice to read compared to the human anat.. Exploring the human body, identify the bones, okay, to be honest, I dont like anat, phsyio.. I am a horrible drawer.. :’(
I am more to chemistry.. I love to be in lab, handling chemical stuff, the solutions, observe how the interaction between those solutions take place.. And, u know, during sem 2, in the Organic Chemistry class, I saw these solutions, which is hydrogen peroxide, and hydroquinone..
My friend was about to mix these two compounds, and I was sitting beside her, talking with other comrades.. Ya Allah, I was so surprised to see her, luckily I told her not to mix that compound – or I will not be here, blogging, for sure, I am dead, of course dgn izin Allah..
You know rite? When these two solutions are mixed together, BOOMMM!! We will blow the whole lab.. Pheww.. So, an inhibitor should be added to prevent it from exploded.. =)
Owh yaa, TOPICAL hydroquinone diharamkan oleh Pusat Racun Negara, so kalu beli alat cosmetics, beware la.. Yang dibenarkan hanyalah topical hydoquinone 2% dan 4%..
I think sumber ni valid la, I heard it from Dr.Azwan.. =)
Smile.. And Be Happy.. Assalammualaikum..






4 comments:
Penuh maklumat juga ye...
hydrogen peroxide + hydroquinone = kebaboom....
Hu3, nasib baik, baru ana tahu...
Kalau ana pergi lab nanti mesti ingat-ingatkan fakta ini, nanti tak pasal-pasal mati katak, hu3... Syukran
p/s: yang ana tahu, ammonium nitrate je, he3, ana masih jahil walaupun ana seorang pelajar kejuruteraan kimia, hu3
ni post santai je..
alhamdulillah kalo bermanfaat..
nk ckp2 byk sal chemistry tkt gak..
takut slh hehe..
tp kalo dr sudut phrmaceutical kan, topical hydoquinone diharamkan, so kne ade prescription br dpt beli di pharmacy.. ni cream tuk pemutihan haha.. bahaya2..
kalo dlm lab, kena beware dgn chemical solution ni..
ari tu pon meletup meja group sbelah hehe..
ana plak duk sebelah je.. lepas meletup tu, gelap mata je, nsb x pitam.. huhu.. tp lupe dh ape kwn letak dalam tu..
risiko bermain dgn kimia ni..
wah, chem engine.. mantap.. susah tu.. minat jugak dlu, tp fizik x kuat.. bkn x kuat je, tp lemah yg amat.. :)
haa, akh, maybe info ni bagus, tuk dirujuk..
http://www.biosci.ohio-state.edu/safety/safety/IncompatibleChemicals.htm
Walaupun santai tapi ia tetap bermanfaat terutamanya bagi ana yang tak tahu tentang bab-bab farmasi ini. ^_^
Bagaimanapun, syukran atas maklumat dan pautan yang enti beri. ^_^
p/s: Cheme, ye memang mantap dan susah, hu3...
Dan setiap orang ada kelebihan mereka masing-masing bukan? ^_^
ana pn x tau jgak.. tp bile kite experience sndiri, kita akan lebih alert.. sbb tu pengalaman tu penting..
em, betul3..
tapi kadang2 bakat perlukan wang jugak..hehe..
sume mende nak duit sekarang ni..
:)
petronas xpe, kaya.. hehe..
Post a Comment